Website made by Seal Colony

SYNOPSIS

 

 

Prologi

 

 

CHRIS COTE on hiukan rispaantunut, charmikkaasti harmaantuva viisikymppinen amerikkalaismies, jolla on ystävälliset silmät ja välimerelliset piirteet. Hän istuu lentokoneessa ja selailee valokuvia tietokoneellaan.

 

Viereisessä penkissä istuva AMERIKKALAINEN NAINEN kiinnostuu kuvista. Chris sanoo, että kaikki kuvat ovat Suomesta. Hän alkaa kertoa naiselle tarinoita kuvien taustalta.

 

 

Episodi 1, ”Yksinäinen kuningas”

 

 

Kesäyössä kitaralaukkunsa kanssa kuljeskeleva Chris on liftannut auton kyytiin ja saapuu varhain aamulla omalaatuiseen paikkaan nimeltä AAVARANTA, jossa hän hiukan myöhemmin joutuu dramaattisten  tapahtumien todistajaksi.

 

Suomalainen tango on syvässä kriisissä ja suosio aallonpohjassa, mutta silti maahan on jälleen valittu uusi Tangokuningas ja Tangokuningatar.

 

Kuten tiedämme, hyvin usein tangokuninkaallisten välille syntyy romanssi. Näin tapahtuu tänäkin vuonna, mutta rakkaustarina saa traagisen lopun ennen kuin ehti kunnolla edes alkaa.

Mustasukkainen aviomies ampuu Kuningattaren Tangomarkkinoiden lehdistötilaisuudessa. Kuningas kiidätetään sairaalaan pahoin loukkaantuneena.

 

Kun sydämensä särkenyt Kuningas on siinä määrin toipunut, että voi matkustaa, hän lähtee Aavarantaan, kylään jossa asuu ainoastaan entisiä tangokuninkaallisia. Pariskuntina, perheinä, erikoisena suljettuna yhteisönä. Yksinäinen Kuningas näyttää tässä joukossa outolinnulta. Toisissa hän herättää pelkoa, toisissa sääliä.

 

Kuninkaalle järjestetään tervetuliaisseremonia, jonka aikana hän tapaa kylän asukkaita ja kylään aiemmin saapuneen Chrisin. Myös mystinen femme fatale, YVONNE HELSINGIUS, näyttäytyy.

 

Pian Kuningas huomaa elävänsä tavallista aavarantalaisen elämää. Alkuillasta lähtö keikalle jollekin maan lukemattomista tanssipaikoista ja pikkutunneilla samaa reittiä takaisin omalla mersulla. Raskas työ kuihtuvassa tangobisneksessä alkaa vaatia veronsa. Suomessa jo useita vuosia jatkunut FREE JAZZ -BUUMI on vienyt tangobändeiltä yleisön ja kaventanut toimeentuloa. Kuningas tuntee itsensä surulliseksi ja yksinäiseksi. Hän janoaa todellista Rakkautta.

 

Eräänä aamuna Kuningas kohtaa unelmiensa tytön. Tämä asuu pienellä saarella Aavarannan edustalla.

 

Nuoret rakastuvat, mutta kyläläiset eivät hyväksy Kuninkaan ja tavallisen, ulkopuolisen tytön suhdetta. He päättävät ratkaista tilanteen Aavarannan tapaan.

 

Kun Kuningas on keikalla, tyttö houkutellaan kirkkoveneen kyydissä järvelle. Tyttö luiskahtaa ”vahingossa” järveen ja hänet jätetään ulapalle hukkumaan.

 

Kuningas palaa kotiin, löytää rantaan ajautuneen tytön ja luulee tämän kuolleen. Hän päättää hukuttautua, koska ei kestä eroa rakkaastaan.

 

Mutta tyttö virkoaa, vain löytääkseen Kuninkaan hengettömänä. Hän heittäytyy järveen ja lähtee uimaan. Viimeinen asia, jonka näemme, on kohti auringonnousua uiva tyttö.

 

 

Välinäytös

 

 

Chris ja nainen istuvat edelleen lentokoneessa. Kuultuaan ensimmäisen osan tarinasta nainen odottaa uteliaana jatkoa. Hän kiinnostuu syistä, jotka alun perin veivät Chrisin Suomeen.

 

Chris kertoo jättäneensä kotiin, Bostoniin, hajoamaisillaan olevan avioliiton. Lisäksi hän mainitsee free jazz-kitaristien työtilanteen olleen varsin huono USA:ssa.

 

Chris jatkaa tarinaansa, kertoen nyt tapahtumista ennen Aavarantaan päätymistään.

 

 

Episodi 2, ”Vapauden vangit”

 

 

Free jazz on villinnyt suomalaiset ennennäkemättömällä tavalla. Buumi on jatkunut jo useamman vuoden. Free jazz –muusikot ovat nuorisoidoleita, levyt ovat listojen kärjessä ja free jazz –yhtyeet täyttävät isoja areenoita kaikkialla maassa. Koko genren kirkkain tähti on IDIOM, yhtye, jossa Chris soittaa kitaraa.

 

Idiomin johtaja, ASEL, on uralleen omistautunut, päättäväinen ja hiukan pompöösi saksofonisti. Basisti, VARKKI, on lähinnä kiinnostunut yleisön miellyttämisestä ja sitä kautta mahdollisimman suurien rahasummien kotiuttamisesta. Rumpali, HANSKI, on leppoisa ja viinaan menevä jamppa, joka salaa rakastaa epämuodikasta, suomalaista tangoa. Myös Chris on tutkinut suomalaisen tangon historiaa, vaikuttuneena. Valtavan free jazz

-ilmiön huipulla paistatteleva bändi alkaa tuntea olevansa loukussa.

 

Idiom törmää klassiseen dilemmaan: Seuratako vaistoaan kaiken menettämisenkin uhalla vai jatkaako maineen ja mammonan tasoittamalla, turvallisella polulla.

 

Onnistuneen keikan jälkeen Chris ja Hanski päättävät lähteä läheiseen tanssiravintolaan katsomaan aitoa suomalaista tangoyhtyettä. He suostuttelevat Aselin ja Varkin mukaansa.

 

Koska tango on hyljeksittyä ja epämuodikasta, tangobändi soittaa lähes tyhjälle salille. Idiom kuitenkin vaikuttuu bändin sielukkuudesta. Ilta päättyy koko yön jatkuvaan riehakkaaseen ryypiskelyyn ja veljeilyyn tangoyhtyeen kanssa. 

 

Seuraavana iltana Idiom esiintyy puolihilpeässä kankkusessa. Viimeisenä kappaleena kuullaan, tuttuun tapaan, listaykkönen ”Golden Moose”.

 

Kappaleen aikana Chris ja Hanski alkavat leikitellä tangorytmeillä ja -melodioilla. Vähitellen myös Aselin ja Varkin on pakko liittyä mukaan. Kohta bändi huomaa soittavansa klassista, suomalaista tangoa. Chris alkaa laulaa. Buuaava yleisö lähtee pettyneenä valumaan ulos konserttipaikasta. Vain muutama nuori nainen jää lavan eteen ihailemaan Chrisiä. Salin takaosassa Chris huomaa femme fatalen, Yvonne Helsingiuksen. Katseet kohtaavat ja niissä on säkenöivän romanttinen lataus.

 

Seuraavana päivänä Idiomin soittajat lastaavat kamat autoon ja suuntaavat kohti tulevaisuutta epävarmoina, mutta toiveikkaina.

 

 

Välinäytös

 

 

Chris kertoo lentokoneessa olleensa innoissaan bändin jännittävästä tulevaisuudesta ja että elämällä on tapana tarjoilla myös yllätyksiä.

 

Tarina jatkuu.

 

 

Episodi 3, ”Tango Nazis F**k Off

 

 

Chris saa potkut. Hän on bändikavereidensa mukaan tullut ”liian suomalaiseksi”, tarkoittaen että hänen alkoholinkäyttönsä on riistäytynyt hallinnasta. Bändikaverit suosittelevat Chrisille tangobändiin liittymistä, koska ”ne sietävät mitä vaan ja tangoa nyt voi soittaa vaikka pelti kiinni”.

 

Chris jätetään hotelliin jossain päin keski-Suomea. Toinnuttuaan krapulasta hän päätyy tien varteen liftaamaan.

 

Menneiden vuosien Tangokuningatar ottaa Chrisin kyytiin ja yritettyään iskeä tätä, vie mukanaan Aavarantaan, ”kuninkaallisten kylään”. (Tässä kohtaa olemme palanneet takaisin ensimmäisen episodin alkukuviin.)

 

Kitaristina Chrisin on helppo tutustua aavarantalaisiin ja pian hänellä onkin joukko uusia ystäviä.

 

Chris osallistuu uuden Tangokuninkaan kunniaksi järjestettyyn tervetuliaisseremoniaan ja iskee silmänsä mystiseen femme fataleen, Yvonne Helsingiukseen. Chris saa kuulla, että Yvonnen edesmennyt isä oli paitsi ”suomalaisen tangon isä”, legendaarinen säveltäjä myös Aavarannan perustaja.

 

Korviaan myöten ihastunut Chris lainaa soutuveneen. Hän seuraa muusta maailmasta tiukasti eristäytynyttä kaunotarta tämän mökille, Aavarannan edustalla olevaan Varjosaareen.

 

Kun Chris lähestyy Yvonnea saaressa, heidän välilleen syntyy heti voimakas yhteenkuuluvaisuuden tunne. Yvonne avautuu menneisyydestään ja vie sitten Chrisin studioonsa, jossa hän näyttää tälle dokumenttielokuvan, jota on ollut juuri editoimassa.

 

Dokumentti kertoo suomalaisen tangon todellisen tarinan:

 

Kun natsit pakenivat pohjoisen kautta Lapin sodan viimeisinä päivinä, heillä oli Norjan Tromssasta lähteneissä sukellusveneissä mukanaan kolme laatikollista vanhoja äänilevyjä. Savikiekot sisälsivät alkuperäistä, suomalaista, suomessa kehitettyä musiikkia, tangoa.

 

Natsien saavuttua Argentiinaan heidän tuomansa levyt nousivat nopeasti huikeaan suosioon maan korruptoituneen eliitin keskuudessa. Villejä, useimmiten perverssejä bakkanaaleja järjestettiin kaupungin palatseissa ja loistoasunnoissa. Näissä juhlissa levyihin iskivät silmänsä myös presidentti Juan Peronin poliittiset kätyrit. Hyvin pian ymmärrettiin, että kaukaa pohjoisesta tuotu musiikkityyli sopisi täydellisesti isänmaallisuuden ja kansallisylpeyden kohottamiseen. Tunnettu säveltäjä varasti Yvonnen isän unohtumattoman sävelmän ja kirjoitti siihen yltiöisänmaallisuutta tihkuvat, melkeinpä fasistiset sanat.

 

Kansallismielisestä laulusta tuli hetkessä kansainvälinen hitti ja siitä levytettiin käännösversioita kaikkialla maailmassa. Myös Suomessa.

 

Näytettyään dokumentin Chrisille Yvonne soittaa tälle suomalaisen käännösversion Tango Del Patriasta, eli Isänmaa-tangon. Sanat ovat lähes yksi yhteen argentiinalaisen puolifasistisen version kanssa.

 

Mutta

 

sitten hän kaivaakin esiin toisen, paljon vanhemman savikiekon. Levyn, joka on julkaistu jo kauan ennen toista maailmansotaa. Yvonnen isän alkuperäisessä versiossa on maailmoja syleilevät, vapautta ja ihmisten välistä veljeyttä korostavat sanat.

 

Sillä hetkellä Chris ymmärtää kuinka jättimäinen, maailmaanlaajuisen musiikki-ilmiö todella on syntynyt. Kaikki sai alkunsa Suomesta tuoduista levyistä. Ja tänään kyseinen musiikkityyli tunnetaan, täysin virheellisesti, argentiinalaisena tangona.

 

Chris ja Yvonne rakastuvat toisiinsa. Chris tajuaa, että Yvonnen tytär, MAYA on sama tyttö, jonka kyläläiset yrittivät aiemmin hukuttaa. Maya ehdottaa Chrisille, että tämä voisi jäädä heidän luokseen Varjosaareen.

 

 

Välinäytös

 

 

Lentokoneessa Chris kertoo naiselle, että hän ei missään tapauksessa voinut jättää kotipuolessa olevia keskeneräisiä ihmissuhdeasioita hoitamatta, hänen täytyi lähteä Bostoniin…

 

Chris huomaa naisen nukkuvan, kone alkaa laskeutua.

 

Vasta kun kone on maassa ja Chris astuu passintarkastuksen jälkeen tuloaulaan, tajuamme että hän onkin ollut paluumatkalla Bostonista ja laskeutunut Helsinki-Vantaalle.

 

Yvonne ja Maya vilkuttavat onnellisina, lähtevät tulemaan kohti Chrisiä.

 

 

Epilogi

 

 

Yvonnen isän alkuperäinen, sykähdyttävän kaunis tango soi taustalla isona orkesteriversiona ja laulaja laulaa alkuperäisillä sanoilla ihmisyydestä, vapaudesta ja yhteenkuuluvuudesta.

 

Näemme Chrisin soittamassa akustista kitaraa kuun valossa  Varjosaaren rantakalliolla. Vastarannalla vilkkuu poliisiautojen hälytysvaloja. Mayan hukuttamisyritykseen syyllistyneitä tangokuninkaallisia talutetaan käsiraudoissa maijoihin.

 

Chris jatkaa soittamista, vähitellen laulu muuntuu akustiseksi mies ja kitara –versioksi.

 

Chris, Yvonne ja Maya istuvat nuotion ympärillä pimenevässä illassa. Kipinät tanssivat kohti tummuvaa taivasta.

Chris laulaa elämän kauneudesta ja kaiken voittavasta rakkaudesta.

 

The End 

PÄIVITYS 4. huhtikuuta 2017: Käsikirjoituksen 4. versio on valmis.